Az echoláliáról

Sok autizmus spektrumzavarral élő gyermek visszhang-szerűen ismétli a beszédet, a beszéd egyes elemeit. A gyermek úgynevezett echoláliát használ, ami azt jelenti, hogy megismétli mások szavait vagy mondatait. Megismételhetik ismerős emberek (szülők, tanárok) szavait, vagy kedvenc videójuk mondatait. Amikor a gyerekek közvetlenül a hallás után ismételgetik a szavakat, azonnali echolaliának nevezik.

Sokszor előfordul, hogy a gyerekek később, a hallás után több-kevesebb idő elteltével ismételnek szavakat, ami késleltetett echoláliát eredményez. Az késleltetés eredményeként ez az echolália sokszor nagyon szokatlannak tűnhet, mivel ezeket a mondatokat az eredeti szituáción, szövegkörnyezeten kívül használják. Például egy óvodás kisgyermek nagyon szereti az óvónő által körjátékban énekelt dalt, és később megkérheti az anyukáját otthon hogy énekelje el. De hogyan kéri? Kijelenti otthon, hogy: „Körjáték jön!”

Noha sokszor nehéz kitalálni, hogy egy gyermek mit akar mondani, amikor echoláliát használ, az ilyen típusú beszéd megismerése segíthet megérteni az üzenete mögött meghúzódó jelentést.

Lauren Lowry Hanen, logopédus, a Hanen-módszer egyik kifejlesztője egyik előadásában három fontos dolgot tanított az echoláliáról:

1. Az autizmussal (ASD) élő gyerekek echolaliát használnak, mert másképp tanulják a nyelvet

A tipikusan fejlődő gyerekek általában úgy kezdik el a nyelvtanulást, hogy először megértenek és használnak egyes szavakat, majd fokozatosan összefűzik őket, hogy kifejezéseket és mondatokat alkossanak. Az ASD-vel élő gyermekek gyakran más utat követnek. Első nyelvi próbálkozásaik lehetnek hosszabb nyelvi „darabok” (kifejezések vagy mondatok), amelyeket nem tudnak kisebb részekre bontani. Ezek a darabok nyelvtanilag bonyolultabbak, mint ahogyan maguk össze tudnák állítani, és nem értik, mit jelentenek az egyes szavak. Például egy gyerek azt mondja, hogy „Itt az ideje a fürdetésének”, valahányszor hallja, hogy apja feltölti a fürdőkádat. Tudja, hogy ezeknek a szavaknak köze van a fürdési időhöz, de nem tudja, mi az „ez”, „idő”, „a fürdő”, „a tiéd” és/vagy a „fürdőzés”.

2. Az echoláliának gyakran van célja vagy üzenete

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a gyerekek az echoláliát arra használják, hogy megnyugtassák magukat, amikor idegesek, feszültek. Ilyenkor az echolália célja nem az, hogy üzenetet küldjön valakinek.

A legtöbbször azonban a gyerekek az echoláliát mégis kommunikációs célokra használják, például

  • Kérni dolgokat (pl. egy gyerek azt mondja játék közben vagy bármilyen szituációban: „Kérsz egy sütit?”, hogy kérjen, mivel korábban hallotta, hogy a nagymamája így kínálta egy pozitív érzelmi helyzetben)
  • Interakció elindítása vagy folytatása (pl. egy gyerek úgy is kezdeményezhet kapcsolatot, közös tevékenységet, hogy mond egy sort egy játékból, például „Aki bújt, aki nem, megyek!”)
  • Felhívni valakinek a figyelmét valamire (pl. egy gyerek felhívhatja a figyelmet valami szokatlanra, amit észrevett egy korábban hallott sor használatával: Nézd, ott van Superman!”)
  • Tiltakozni valami ellen (pl. ha egy gyerek azt mondja, hogy „nem akarod felvenni azt a nadrágot?”, miközben anyukája kiveszi a ruháját, akkor tényleg azt gondolhatja, hogy „nem akarom azt a ruhát hordani”).
  • Igennel válaszolni (pl. ha egy gyerek azt utánozza, hogy „Kérsz egy kis joghurtot?” közvetlenül azután, hogy feltették neki ezt a kérdést, lehet, hogy valóban joghurtot akar, és valóban „igen”-t jelent)


Az echolália mögött meghúzódó jelentés kitalálása bonyolult lehet! Nagyon fontos a szituáció elemzése, a kifejezés eredetének feltárása. Egy kis „nyomozói munkával” sokszor kitalálható, hogy mit akar mondani az echoláliával.

3. Az echolália egy lépcsőfok a rugalmas nyelvezet felé

A kutatók, akik az echoláliát tanulmányozzák, megfigyelték, hogy az ASD-vel küzdő gyermekeknél hogyan fejlődik a nyelv:

  • Kezdetben a gyerekek a nyelv „darabjait” visszhangozzák anélkül, hogy megértenék, mit jelentenek.
  • Ezt követően a gyerekek elkezdik módosítani ezeket a tanult nyelvi blokkokat. Keverik és újrakombinálják az általuk használt szavakat és kifejezéseket (ezt „enyhített echolaliának” nevezik).
  • Ahogy egyre több önálló szót kezdenek megérteni, egyes gyerekek már rövidebb mondatokat, vagy csak egy-két szót használnak beszédük során.
  • A szókincs bővülésével és a nyelvi formák megértésével az általuk használt nyelv spontánabbá és rugalmasabbá válik. Az echolália alkalmanként meg fog jelenni, különösen akkor, ha a gyermek fáradt, zavart vagy frusztrált. De egyre több szót és kifejezést használnak megfelelően és rugalmasan, a gyermek beszédértése fokozatosan növekszik.

Az echolália sokszor zavaró lehet. De ha megértjük, hogy a gyerekek miért használják, és hogyan szolgál hídként a rugalmasabb nyelvhasználat felé, hatékonyabban segíthetünk az autizmussal és más súlyos nyelvi zavarral élő gyermeknek a nyelv megtanulásában.