Az elmúlt években sok nagyon sok szülő és szakember tapasztalja, hogy a beszéd indulása, kialakulása egyre több gyermeknél mutat egyéni, sajátos utat és megjelenést. A praxisban sokszor tapasztaljuk, hogy egyre több szakember – háziorvos, védőnő, gondozónő, óvónő – és szülő hozza el a korai fejlesztő és gyermekrehabilitációs központokba a gyermekét megkésett beszédfejlődés vélt és/vagy valós tüneteivel.
A megkésett
beszédfejlődés fogalma mögött sok-sok bizonytalanság húzódik
meg mai napig, magát a jelenséget az alábbiakkal
jellemezhetjük:
a beszédfigyelem és a beszédértés életkornak megfelelő épségével, a kifejező beszéd késésével, vagy
a beszédfigyelem, a beszédértés és a kifejező beszéd késésével, vagy
a kifejező beszéd épségével, de a beszédértés és a beszéd pragmatikus használatának elmaradásával.
A beszéd kései indulása mögött az alapvető tünetek alapján három fogalmat használhatunk a gyakorlatban:
a gyermek beszédfigyelme és beszédértése normál fejlődési ütemet mutat,
passzív szókincse bővül,
kifejező beszéde 24 hónapos korára nem éri el a magyar nyelvben a 70 szót és szókezdeményt
mind a beszédfigyelme, mind a beszédértése a korának megfelelő szinttől elmarad,
passzív szókincse is elmaradást mutat (24 hónaposan nem éri el a 250-300 szót a magyar nyelvben),
kifejező beszéde korától elmarad (24 hónapos korban kevesebb mint 70 szó és szókezdemény a magyar nyelvben)
kommunikáció és beszédfejlődése sajátos, egyéni mintázatot mutat
hátterében állhatnak genetikai rendellenességek, születéskori komplikációk, érzékelési és észlelési zavarok, szenzoros integrációs zavarok.
A beszéd késése, sajátos fejlődése a koragyermekkori (3 év alatti) gyermekek egy részénél valamilyen háttértényező, betegség, zavar egyik tünete lehet. Ilyen háttér-okok lehetnek az alábbiak:
perinatális okok (koraszülöttség, szülés körüli problémák, MCD),
genetikai okok (fiúk és lányok közti különbség, Down-szindróma, egyéb genetikai rendellenességek),
érzékszervi zavarok (hallássérülés, látássérülés),
szenzoros-integrációs zavarok,
fejlődési zavarok,
Autizmus Spektrum Zavar,
nyelvi környezet váltás és kétnyelvűség,
ADHD.
© Dobos Károly és Kocsis Melinda, www.beszedindulas.hu