A szelektív mutizmus egy komplex gyermekkori szorongásos állapot, melynek következtében a gyermek nem tud hatékonyan beszélni és kommunikálni bizonyos társadalmi körülmények között, például az óvodában, iskolában.
A gyermek szelektív mutizmusának mintázata, megjelenése nagymértékben változhat. Néhány gyermek soha nem beszélget otthonán kívül, van, aki suttog, és van, aki csak néhány kiválasztott emberrel beszél. A mutista gyermekek néha nem beszélt vagy nem vokális eszközökkel kommunikálnak (pl. mutatás, írás).
A szelektív mutizmus megjelenése a gyermekek körülbelül 1%-át érinti az Amerikai Pszichológiai Társaság felmérései szerint és úgy tűnik, hogy több lányt érint, mint fiút kb. 1,5–2,5: 1 arányban, de vannak kutatások, melyek egyenlő nemi megoszlást mutatnak.
Magasabb előfordulást figyeltek meg a nyelvi kisebbségben élő, bevándorló illetve kétnyelvű gyermekeknél. A szelektív mutizmus pontos diagnosztizálása esetükben nehéz lehet a második nyelvet tanulók számára közös kezdeti nonverbális szakasz (azaz „csendes időszak") miatt.
A mentális zavarok diagnosztikai és statisztikai kézikönyvének (DSM-5; APA, 2013, 195. o.) ötödik kiadása szerint a szelektív mutizmus diagnosztikai kritériumai a következők:
A gyermek következetes beszédképtelenséget mutat bizonyos társadalmi helyzetekben, amelyekben elvárt a beszéd(például az iskolában), annak ellenére, hogy más helyzetekben képes beszélni
A zavar érinti a tanulmányi teljesítményt, eredményeket vagy a társadalmi kommunikációt.
A zavar időtartama legalább 1 hónap (nem korlátozódik az iskola első hónapjára).
A beszéd elmaradását nem az okozza, hogy nem képes beszélni egyes a szociális helyzetekben szükséges beszélt nyelvvel.
A zavart nem magyarázhatja jobban más, a kommunikációt érintő rendellenesség (pl. dadogás, autizmus spektrumzavar, a skizofrénia vagy más pszichotikus rendellenesség).
A szelektív mutizmussal élő gyermekek körében gyakori a szociális szorongás és szociális fóbia, melynek tünetei lehetnek:
a szemkontaktus hiánya,
kapaszkodás a szülőkbe, erős ragaszkodás,
gyakran bujkál,
menekül,
sír, ha felszólítják, vagy kommunikálnia kell,
kommunikációs helyzetekben „lefagy”,
dühöngés, ha kommunikálnia kell,
kerüli a nyilvános étkezést,
szorong, ha képet vagy videót készítenek róla,
nyugtalan a nyilvános mellékhelyiséget kell használnia.
A szelektív mutizmus kiváltó okát még nem sikerült azonosítani. A kutatások alapján a következő tényezők játszhatnak szerepet a szelektív mutizmus kialakulásában:
Társított szorongásos rendellenességek, például szociális fóbia, elválasztási szorongás és rögeszmés kényszeres rendellenesség.
Örökletes vagy genetikai tényezők, jelentős átfedéssel a szelektív mutizmus és a szociális szorongásos rendellenesség között.
Családi kapcsolati feszültségek környezeti tényezőkkel párosulva, mint például a társas kapcsolattartás csökkent lehetőségei, a szorongó magatartás megfigyelése és követése vagy az elkerülő magatartás megerősítése.
Félénkség vagy félénk temperamentum.
Mi a különbség a szelektív mutizmus és a traumatikus mutizmus (némaság) között?
A szelektív mutizmusban szenvedő gyermekek legalább egy környezetben beszélnek, és ritkán hagyják el teljesen a beszédet. Legtöbben gátlásosak és szorongó viselkedést mutatnak. A szelektív mutizmusban szenvedő gyermekek számára viselkedésük a szociális kapcsolatok létesítése során fellépő kommunikációs elvárások által kiváltott szorongó érzések elkerülésére szolgál.
A traumatikus mutizmusban szenvedő gyermekeknél a mutizmus általában hirtelen alakul ki és minden helyzetben és környezetben elhagyják a beszédet valamilyen traumatikus esemény hatására. Ilyen esemény lehet például, ha egy gyermek, aki egy nagyszülő vagy más halálának tanúja lesz, nem képes feldolgozni az eseményt, és minden körülmények között elnémul.
A szelektív mutizmusban szenvedő gyermekek jellemvonásainak többsége a szorongás hatásának tulajdonítható:
Gátlásosság: félénk, óvatos új és ismeretlen helyzetekben, visszafogott, általában csecsemőkortól kezdve; erős szeparációs szorongása van kisgyermekként.
Szociális szorongásos tünetek: a szelektív mutizmusban szenvedő gyermekek több mint 90% -ának szociális szorongása van. Kényelmetlenül érzi magát ha bemutatják valakinek, ugratják vagy kritizálják a figyelem középpontjába kerül, vagy fel kell hívnia önmagára a figyelmet; perfekcionista (fél hibázni); szégyellős hólyag szindrómája van (paruresis); étkezési problémák jellemzik (zavarban van, ha ennie kell mások előtt) .
Fizikai tünetek: hasfájás, émelygés, hányás, ízületi fájdalmak, fejfájás, mellkasi fájdalom, légszomj, hasmenés, nyugtalanság, ijedtség.
Megjelenés: sok szelektív mutizmusban szenvedő gyermek fagyos külsejű, kifejezéstelen arccal és merev testbeszéddel rendelkezik, a szorongása miatt a szemkontaktus hiányzik. Különösen igaz ez a tanév kezdetén a kisebb gyerekekre, akik ismeretlen környezetbe kerülnek. Minél idősebb a szelektív mutista gyermek, annál kevésbé valószínű, hogy merev, fagyott testbeszédet mutat. Továbbá, minél kényelmesebben, otthonosabban mozog a gyermek egy környezetben, annál kevésbé valószínű, hogy szorongónak tűnik. Ugyanakkor az a szelektív mutista kisgyermek, aki jól érzi magát az óvodában, alkalmazkodott a környezethez, nyugodtnak tűnik, mégis néma maradhat. Az egyik magyarázat szerint a fokozott szimpatikus idegi válasz izomfeszültséget és a hangszalag bénulást okoz.
Fejlődési késések: A szelektív mutizmusban szenvedő gyermekek egy részének fejlődési késése van, több területen is, mely szorongást okozhat és ez is gátolhatja a beszéd kialakulását.
Szenzoros integrációs problémák: sok gyermeknél az érzékszervi feldolgozási nehézségek jelentik a „bezárás” és a mutizmusuk mögöttes okát.
Viselkedés: a szelektív mutizmusban szenvedő gyermekek gyakran hajthatatlanok, öntörvényűek, makacsak, hangulatemberek, otthon „főnökként” viselkednek. Drámai hangulatváltozások, visszahúzódások, elkerülések, tagadások és halogatások jelenhetnek meg. Ezeknek a gyermekeknek belső kontrollra, rendre van szükségük, ellenállhatnak a változásoknak, vagy nehézségekkel küzdenek az átmenetek terén. Maladaptív megküzdési mechanizmusokat fejlesztettek ki szorongásuk leküzdésére.
Szorongások: Szeparációs szorongás, Obszesszív kényszerbetegség (OCD), felhalmozás, Trichotillomania (hajhúzás, bőrszedés), generalizált szorongásos rendellenesség, specifikus fóbiák, pánikbetegség alakulhat ki esetükben.
Kommunikációs nehézségek: néhány gyermeknek nehézségei lehetnek verbális válaszadással; nem tudnak mutogatni / bólintani a tanárok kérdésére válaszolva; sokak számára a hello / búcsú integetése rendkívül nehéz. Ez azonban szituációhoz köthető. Ugyanez a gyermek nemcsak nonverbálisan tud válaszolni, amikor jól érzi magát, de folyamatosan csacsoghat is! Néhány gyermeknek nehézségei lehetnek a nonverbális jelzésekkel is, amikor szoronganak, nem tudnak játékot kezdeményezni a társaikkal, vagy problémáikat jelezni a pedagógusok felé. Sok gyermek számára gyakran lehetetlen mások üdvözlése, szüleik árnyékaiként viselkednek, gyakran kerülik a társadalmi érintkezést. Ahogy a gyermek idősödik, a „lefagyás és a kikapcsolás” ritkán fordul elő, de a gyermek vagy nem kommunikál, vagy határozatlan időtartamú felmelegdési idő után nonverbálisan reagál.
Miközben a pszichológusok és a
neurológusok folyamatosan bővítik a trauma fogalmát, tisztázzák
a stressz agyra és testre gyakorolt hatásait, fontos meglátni a
gyermek fejlődésének fő területeire, például a nyelvi
fejlődésre gyakorolt hatásokat is.
A trauma nyelvi fejlődésre gyakorolt hatását tekintve a kutatók hiányosságokat figyeltek meg a szókincsben, a beszédfolyékonyságban, a beszédértésben, a szociális kommunikációban és a szimbólumok érzékelésében.
Beeghly (1994) megvizsgálta a kisgyermekek nyelvét, és kimutatta, hogy akiket bántalmaznak vagy bántalmaztak, azoknak kevesebb szavuk van a belső környezetek leírására (olyan szavak, amelyek leírják érzéseiket, például boldog, szomorú, fáradt). Emellett elmaradást mutattak a szociális kommunikációban, kevesebb kísérletet tettek a kapcsolatteremtésre és kevesebbet mondtak magukról. A szerzők szerint ezek a nyelvi megfigyelések elmaradást jelentenek az én és a másik differenciálásának fejlődésében.
Kimutatták, hogy a traumatikus gyermekkori események agyi működési rendellensséghez vezetnek a memória és a nyelv területén is.
Giedd (1999, 2003) kimutatta, hogy a korai pszichológiai traumák olyan agyi elváltozásokat (csökkent méretű kérgestest) idéznek elő, amely a bal és a jobb agyfélteke közötti kommunikáció csökkenéséhez vezet, és a gondolatok beszéddé történő kevésbé hatékony fordítását eredményezi, a mentalizációra is hatással lehet. A kutatók ma úgy látják, hogy a korai életszakaszban bántalmazást elszenvedett gyermekek agyféltekei integrációja sérül, és a korai traumatikus emlékek elsősorban a jobb agyféltekében találhatóak, ahol sokkal nehezebben hozzáférhetőek, mint a verbalitásért inkább felelős bal féltekéből előhívható emlékek.
Kimutatták, hogy nem elsősorban
traumatikus események, hanem a hatásukra kialakult magas a
hormonális stresszszint változtatja meg az egyes helyzetekben adott
válaszokat. Azoknak a gyermekeknek, akik a korai életszakaszban
tartós stressznek vannak kitéve, a központi idegrendszerükben
folyamatos stresszreakció aktiválódik. Ebben a folyamatosan
felfokozott állapotban valószínű, hogy a gyermeknek nehézségei
lesznek olyan komplex kognitív információk befogadásával, mint a
nyelv.
A stressz hatására kialakult magasabb állandó stresszhormon-szint (kortizolszint) felelős lehet a bántalmazás és az expresszív nyelv kapcsolatáért.
Perry (1995) úgy írja le ezeket a gyerekeket, mint akik túlérzékenyek a fenyegetésre, és valószínűleg inkább azokra a non-verbális jelekre összpontosítanak, amelyeket fenyegetőnek ismernek fel, és nem a tetteket, gesztusokat, szituációkat kísérő szavakra, kifejezésekre.
A koragyermekkori traumák a magas stresszhormonszint kialakulása és az eltérő agyi anatómiai felépítés miatt megkésett beszédfejlődést, beszédészlelési és beszédértési zavarokat és a kifejező beszéd zavarát okozhatják.
Enlow, M. B., Egeland, B., Blood, E. A., Wright, R. O., & Wright, R. J. (2012). Interpersonal trauma exposure and cognitive development in children to age 8 years: A longitudinal study. J Epidemiol Community Health, 66(11), 1005-1010.
Rupert, A. C., & Bartlett, D. E. (2022). The Childhood Trauma and Attachment Gap in Speech-Language Pathology: Practitioners' Knowledge, Practice, and Needs. American Journal of Speech-Language Pathology, 31(1), 287-302.
Perry, B. D., Pollard, R. A., Blakley, T. L., Baker, W. L., & Vigilante, D. (1995). Childhood trauma, the neurobiology of adaptation, and “use‐dependent” development of the brain: How “states” become “traits”. Infant mental health journal, 16(4), 271-291.
Hambrick, E. P., Brawner, T. W., & Perry, B. D. (2019). Timing of early-life stress and the development of brain-related capacities. Frontiers in behavioral neuroscience, 13, 183.
Giedd, J. N., Blumenthal, J., Jeffries, N. O., Castellanos, F. X., Liu, H., Zijdenbos, A., ... & Rapoport, J. L. (1999). Brain development during childhood and adolescence: a longitudinal MRI study. Nature neuroscience, 2(10), 861-863.
Keller, A., Jeffries, N. O., Blumenthal, J., Clasen, L. S., Liu, H., Giedd, J. N., & Rapoport, J. L. (2003). Corpus callosum development in childhood-onset schizophrenia. Schizophrenia research, 62(1-2), 105-114.
Casey, B. J., Trainor, R. J., Orendi, J. L., Schubert, A. B., Nystrom, L. E., Giedd, J. N., . & Rapoport, J. L. (1997). A developmental functional MRI study of prefrontal activation during performance of a go-no-go task. Journal of cognitive neuroscience, 9(6), 835-847.
Schéder, V. (2018). Ismeretek a szelektív mutizmusról. Különleges Bánásmód-Interdiszciplináris folyóirat, 4(4), 45-57.
Cleator, H., & Hand, L. (2001). Selective mutism: How a successful speech and language assessment really is possible. International Journal of Language & Communication Disorders, 36(S1), 126-131.
Sarkadi, B. és Kóri, M. (2005). (Sz)elektív mutizmus. Fordulópont 2005: 5-12.
Beeghly, M., & Cicchetti, D. (1994). Child maltreatment, attachment, and the self system: Emergence of an internal state lexicon in toddlers at high social risk. Development and psychopathology, 6(1), 5-30.
© Dobos Károly és Kocsis Melinda, www.beszedindulas.hu