A hallássérülésről

A hallássérülés a jelenlegi statisztikák alapján száz fő 18 év alatti gyermekből kettőt gyermeket érint. Szerencsére nagyon kevés olyan hallássérülés van ma már, amelyen a modern technika nem tud segíteni. A korai diagnózis, a hallókészülékek korai felszerelése, a cochleáris implantátumok és a speciális oktatási programok korai megkezdése segíthet a gyermek hallásának maximalizálásában

A halláscsökkenésnek különféle típusai vannak:

  • vezetéses halláscsökkenés, ennek oka a hallójárat, a közép- és belsőfül területén jelentkezik (például fülzsírdugó, zajártalom);

  • az idegi eredetű károsodás oka lehet például jóindulatú daganat vagy a központi idegrendszer károsodásai;

  • kevert típusú nagyothallás, amikor vezetéses és idegi típusú halláskárosodás együttesen jelentkezik.

A halláscsökkenések további osztályozásának szempontja a fennállási időtartam: egy részük átmeneti, más részük maradandó. Gyermekkorban gyakoribb az átmeneti; rendszerint a megnagyobbodott orr és/vagy garatmandula az oka, a fülkürt nem működik tökéletesen, a középfül nem szellőzik megfelelően. Ez az állapot akár középsúlyos halláscsökkenést is eredményezhet, amely fájdalom hiányában sokáig rejtve is maradhat, mivel kevés a feltűnő tünet (nyitott száj, horkolás, szájszárazság, esetleg a gyakori visszakérdezés). A gyermekkori átmeneti halláscsökkenés másik gyakori oka a krónikus gennyes középfülgyulladás, amelynek fő tünete a fülfolyás. Fülzsírdugó vagy hallójáratgyulladás szintén okozhat átmeneti vezetéses halláscsökkenést.

A hallássérülésnek különböző fokozatai vannak:

  • 25 - 40 dB közötti küszöbgörbe enyhe halláscsökkenést jelez (ez azt jelenti, hogy hogy az adott személy nem képes a 25 dB-nél halkabb hangok érzékelésére).

  • 40 - 60 dB között közepes hallásveszteségről van szó.

  • A 60 és 90 dB közötti küszöbgörbe súlyos hallásveszteséget jelent.

  • Siketség akkor áll fenn, ha a jobban halló fülön mérve a küszöbgörbe 91 dB felett húzódik (azaz az adott személy nem érzékeli a 91 dB-nél halkabb hangokat; Csányi 2005).

A maradandó halláskárosodások nagy része idegi eredetű vagy kevert típusú. A halláskárosodás a kezdeti ideje alapján lehet veleszületett vagy szerzett zavar.

Megkülönböztetjük továbbá a prelingvális vagy posztlingvális hallássérülést. Az első azt jelenti, hogy a személy egy nyelv elsajátítása előtt vált nagyothallóvá vagy siketté, a másik esetben a hallásveszteség a halló társadalomba való szocializálódás után, egy nyelv elsajátításának egyes szakaszait követően, vagy a kialakult anyanyelv meglétét követően történt.

A hallássérülés jelei lehetnek

  • Nehezen érti, amit emberek mondanak.

  • Másképp beszél, mint a kortársai.

  • Nem figyel fel arra, ha a nevén szólítják.

  • Nem megfelelő módon reagál a kérdésekre (félreértések).

  • Magasra állítja a TV hangerejét, vagy nagyon közel ül a TV-hez, hogy hallhassa.

  • Beszéd- vagy nyelvi késései vannak, vagy problémái vannak a beszéd kivitelezésében

  • Figyel másokat, hogy utánozzhassa az otthoni vagy az iskolai tevékenységeiket.

  • Fülfájásra vagy fülzúgásra panaszkodik.

  • Nem érti, mit mondanak neki telefonon, vagy gyakran cserél fület, miközben telefonon beszél.

  • Naponta többször visszakérdez: „mi?"

  • Erősen figyeli a beszélők arcát - sok gyermek halláskárosodása elkerüli az figyelmet, mert nagyon sikeres ajakolvasók.

A beszédfeldolgozási folyamatban a hallásra épül a beszédészlelés, amely a beszédhangok, hangkapcsolatok, hangsorok azonosításáért felelős. A hangészlelésre épülő beszédmegértés a szavak, mondatok, szövegek szemantikai és grammatika szerkezetének azonosítását, a tartalmak feldolgozását jelenti.

A szakirodalom szerint a hallássérült gyermekek közlései döntően sémákra épülnek; a szórend ugyan általában megfelelő, de a grammatikai szerkezetek sokszor nincsenek összhangban a beszédszándékkal. A hallássérült gyermekek közlései főleg tartalmas szavakból állnak, a funkciószavak (igék, kötőszók) használata korlátozott. A társalgási interakcióban való kisebb jártasság miatt a szöveg kohézióját nehezen teremtik meg; gondolataik kifejezése sokszor „szervezetlen”.

A hallásérült gyermekek kommunikációjának jellemzői

Horváth Viktória és Beke András alapos és jelentős kutatást végzett az ép halló és a nem ép halló gyermekek spontán beszédének jellemzői tekintetében. Kutatási eredményeik alapján jellegzetes eltérések mutathatók ki az ép halló és a nem ép halló gyermekek spontán beszédében:

  • Néhány magánhangzó esetében (a, o, ö, ü) statisztikailag igazolható különbséget mutattak ki a magánhangzók időtartamában a hallássérült és az ép halló iskolások között.

  • A hallássérült gyermekek nemcsak az anyanyelv-elsajátítás kezdetén hoznak létre rövidebb beszédszakaszokat, hanem még iskoláskorban is.

  • A hallássérült gyermekeknek több és hosszabb néma szünetre van szükségük a beszéd artikulációs tervezéséhez és kivitelezéséhez, és ez az artikulációs nehézségek mellett a kevesebb beszédtapasztalattal, valamint a nyelvi átalakítás lassabb voltával is magyarázható.

  • Az átlagos beszédtempójuk is lassabb, mint az ép halló iskolásoké, ezt a gyakori és hosszú néma szünetek eredményezik.

  • A megakadás jelenségek vizsgálatával a hallássérültek beszédtervezési folyamatairól kaptak képet. Az eredmények igazolták azt a hipotézist, hogy a hallássérült iskolások beszédére szignifikánsan kevesebb megakadás lesz jellemző. A kevesebb beszédtapasztalat és az artikulációs kivitelezés nehézségei miatt ugyanis a hallássérült gyermekek rövidebb beszédszakaszokat terveznek, kétszer több néma szünetet tartanak, mint ép halló társaik – mindezek miatt kevesebb a megakadás lehetősége.

  • A grammatikai hibák előfordulásában volt a legnagyobb különbség az ép halló és a hallássérült gyermekek között. Ez a nagy eltérés arra utal, hogy a nagyothallás következtében fellépő beszédzavar elsősorban a grammatikai tervezés szintjét érinti, vagyis valóban nyelvi zavar (is) fennáll a hallássérülés következtében még iskoláskorban is. A kései beszédindulás és a lassabb beszédfejlődés, valamint a beszédtapasztalat korlátozottsága azt eredményezi, hogy a gyermek nem megfelelően sajátítja el és/vagy alkalmazza az anyanyelv grammatikai szabályait. Ennek következménye a toldalékmorfémák és a vonzatok nem megfelelő használata, esetleg elhagyása, avagy az agrammatikus szórend.

  • A hibák kisebb arányban érintik a lexikális aktiválás folyamatát a hallássérült gyermekeknél, mint az ép hallóknál.

Ajánlott irodalom

Horváth, Viktória és Beke, András (2013). Ép halló és nem ép halló gyermekek spontán beszédének a jellemzői. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 6 (3). pp. 1-15. ISSN 2060-0623

Bombolya Mónika( 2007). Hallássérült gyermekek beszédfeldolgozási folyamatai. In: Gósy Mária (szerk.) Beszédészlelési és beszédmegértési zavarok az anyanyelv-elsajátításban. Nikol Kkt. Budapest. 72–83.

Bombolya Mónika (2008). Tanköteles hallássérült gyermekek aktív szókincsének vizsgálata. Gyógypedagógia Szemle 2008/1. http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=3&jaid=19

Csányi Yvonne (1990). Hallás-beszéd nevelés. Tankönyvkiadó. Budapest.

Csányi Yvonne (2005). A hallássérült gyermek. A hallássérült gyermek az óvodában. In: Csendes Krisztina (szerk.) Kisgyermekek, nagy problémák. RAABE Tanácsadó és Kiadó Kft. Budapest. 1–16

Gósy Mária (2008). Nagyothallás, beszédfejlődés és nyelvhasználat. Fejlesztő Pedagógia. 2008/1. 7–11

Sarant, J. Z., Holt, C. M., Dowell, R. C., Rickards, F. W., & Blamey, P. J. (2009). Spoken language development in oral preschool children with permanent childhood deafness. Journal of deaf studies and deaf education, 14(2), 205-217.

Blamey, P. J., & Sarant, J. Z. (2013). The consequences of deafness for spoken language development. Deafness, 265-299.

Levesque, E., Duncan, J., & Snoddon, K. (2023). Rethinking the language development of deaf and hard of hearing children. Deafness & Education International, 25(1), 1-3.