Néhány Magyarországon alkalmazott beszédindító terápia vázlatos ismertetése

Az alábbi ismertetés nem teljeskörű, a beszédindító terápiák száma és típusa lényegesen több, mint az itt felsoroltak. Portálunk törekszik a szerzői jogok és a szellemi magántulajdon tiszteletben tartására, ezért a leggyakoribb módszertanok vázlatos bemutatását tesszük meg. 

A terápiás vázak ismertető jellegűek, a gyermekhez illeszkedő, egyénre szabott terápiás terv és módszertan kialakítása egyedi módszertani megközelítéseket igényel, szakemberek csapatmunkájának eredményeképpen.

A nyelvfejlődési késés terápiás megközelítésének szempontjai

Cselekvésközpontúság:

  • Megismerési folyamatok kialakítása
  • Tárgyi világ felfedezése
  • A tárgyak közvetlen megtapasztalása, és az erről való leválás
  • Kategóriák és fogalmak kialakítása
Kommunikációs megalapozottság

  • Társas közeg és kapcsolatok felfedezése

  • A közös tevékenység szervezése, kommunikáció, reflexió lehetőségének megteremtése

  • Speciális kooperációs eszköz: nyelv és beszéd



Apró lépések 

- korai fejlesztő program lassabban fejlődő gyermekek és szüleik számára

/Szelényi Marianna: Apró lépések.  Korai fejlesztő program lassabban fejlődő gyermekek és szüleik számára. Budapesti Korai Fejlesztő Központ, Bp. 2006/

Alapelvek:

  • Tevékenységbe ágyazott beszéd kialakítása.

  • Kezdeményezés és a reagálás egyensúlyának megteremtése.

  • Figyelem összpontosításának kialakítása.

  • A természetes társalgás megerősítési módszereinek alkalmazása.

        Gesztus és beszédértés fejlesztése

  1. Az auditív és vizuális figyelem kialakítása.
  2. Gesztusok és egyszerű kérések megértése
  3. Alternatívák közötti választás: tárgyak és képek megkülönböztetése
  4. Cselekvést jelentő szavakat tartalmazó kérések megértése.
  5. Jelzőket tartalmazó kérések megértése.
  6. Helyhatározót tartalmazó kérések megértése.
  7. Nyelvtani elemek megértése.

    Nem verbális jelzések használata:

    • figyelmi és válaszadási készség elsajátítása,

    • játékkészség elsajátítása,

    • kölcsönösen végzett tevékenységek elsajátítása,

    • utánzási készség elsajátítása,

    • hétköznapi kommunikációs készségek elsajátítása.

    beszédprodukció fejlesztése:

  • célok kijelölése önálló szavak szintjén:

- megnevező szavak,

- tagadást kifejező szavak,

- cselekvésre utaló szavak,

- helymeghatározó szavak,

- ismétlődést kifejező szavak,


  • célok kijelölése kétszavas szinten:

- cselekvést és tárgyat jelölő kifejezések,

- tagadást jelentő kifejezések,

- ismétlődést kifejező kifejezések,

- helymeghatározó kifejezések,

- demonstratív(mutató) kifejezések,

- tulajdonságot jelölő kifejezések,

- birtoklást jelölő kifejezések,


  • célok kijelölése háromszavas szinten:

- cselekvést jelölő kifejezések,

- helymeghatározó kifejezések,

- ismétlődést kifejező kifejezések,

- tagadást jelentő kifejezések,

- tulajdonságot jelentő kifejezések,

- demonstratív (mutató) kifejezések,

- kiegészítendő kérdések-eldöntendő kérdések.


Mozdul a szó…Akadályozott beszédfejlődésű gyermekek korai intervenciós programja

/Németh S. Erzsébet - Soósné Pintye Mária: Mozdul a szó. Logopédiai Kiadó, Budapest, 2021/

A terápia lépései:

    mozgásfejlesztés

  • testtudat fejlesztése

  • egyes érzékelési területek fejlesztése

  • vesztibuláris rendszer fejlesztése

  • a két testfél mozgásának összerendezése

  • alapmozgások koordinációjának javítása

  • téri tájékozódás fejlesztése

  • mozgás-ritmus-beszéd összerendezése

  • bizalomerősítő gyakorlatok

    beszédfejlesztés

  • fúvó-szívó, légzőgyakorlatok

  • artikulációs izmok ügyesítése

  • ciklizálás

  • hallási differenciáló-képesség fejlesztése

  • beszédmegértés fejlesztése

                - szókincsfejlesztés  

                 - főnevek 

                 - igék

                 - melléknevek (színek)

                 - számnevek

                 - jelzős szerkezetek

  • egyszerű mondatalkotás

  • mozgás-ritmus-beszéd koordinálása


    megismerő funkciók fejlesztése

  • érzékelés, észlelés fejlesztése

  • figyelem, megfigyelőképesség fejlesztése

  • emlékezetfejlesztés

  • gondolkodási funkciók fejlesztése

  • grafopercepció fejlesztése

Diszfáziás és megkésett beszédfejlődésű gyermekek terápiája

/Adorján Katalin: Diszfáziás és megkésett beszédfejlődésű gyermekek terápiája. In: Korai fejlesztés a logopédiában. Művelődési Minisztérium, Budapest, 1988. pp.109./

Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat terápiás váza 

-a megkésett beszédfejlődés terápiás foglalkozásaihoz

/A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület és az ELTE Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Logopédiai Szakcsoportja által
2017. november 25-én szervezett konferencián A nyelvi késés terápiájának megújítása a Fővárosi Pedagógiai
Szakszolgálat tagintézményeiben (Szűcs Mária, Dombóvári Ildikó, Molnárné Bogáth Réka, Szabó Katalin, Egresi Erika, Mosányi Emőke) című előadás során készített feljegyzés tartalma/

  1. Alapmozgások ismétlése, egyensúlyi reakciók fejlesztése

  2. Testkép, testfogalom kialakítása, differenciálása

  3. Mozgás-ritmus-beszéd összerendezése

  4. A beszéd motoros feltételeinek kialakítása

  5. Hallási figyelem, beszédfigyelem kialakítása

  6. Szókincs (receptív-expresszív) fejlesztése

  7. Toldalékok megértése, használata

  8. Mondatalkotás kialakítása, mondatértés fejlesztése

Bölcsődei megkésett beszédfejlődés bölcsődei prevenciós csoport foglalkozási váza 

/A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület és az ELTE Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Logopédiai Szakcsoportja által
2017. november 25-én szervezett konferencián „Nem lehet elég korán kezdeni…” A preventív logopédiai ellátás bemutatása a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézményében (Molnárné Bogáth Réka) című előadás során készített feljegyzés tartalma/

  1. köszönés (bábbal)

  2. mozgáskoordináció fejlesztése

  3. hallási figyelem fejlesztés

  4. testkép, testfogalom differenciálása, kialakítása

  5. finommotorika fejlesztése

  6. a beszéd motoros feltételeinek kialakítása (hangutánzó szavak, fújógyakorlatok, ízlelés)

  7. beszédértés fejlesztése (gesztusok is)

  8. szókincs bővítése (tárgyak, ellentétek, megtapasztalást-cselekvést jelentő szavak, információ szerzése, funkciók használata)

  9. nyelv és grammatika fejlesztése

  10. szociabilitás fejlesztése (segítségkérés, kapcsolat kialakítása a társakkal)