Az alábbi ismertetés nem teljeskörű, a beszédindító terápiák száma és típusa lényegesen több, mint az itt felsoroltak. Portálunk törekszik a szerzői jogok és a szellemi magántulajdon tiszteletben tartására, ezért a leggyakoribb módszertanok vázlatos bemutatását tesszük meg.
A terápiás vázak ismertető jellegűek, a gyermekhez illeszkedő, egyénre szabott terápiás terv és módszertan kialakítása egyedi módszertani megközelítéseket igényel, szakemberek csapatmunkájának eredményeképpen.
Társas közeg és kapcsolatok felfedezése
A közös tevékenység szervezése, kommunikáció, reflexió lehetőségének megteremtése
Speciális kooperációs eszköz: nyelv és beszéd
- korai fejlesztő program lassabban fejlődő gyermekek és szüleik számára
/Szelényi Marianna: Apró lépések.
Korai fejlesztő program lassabban fejlődő gyermekek és szüleik számára. Budapesti Korai Fejlesztő Központ, Bp. 2006/
Alapelvek:
Tevékenységbe ágyazott beszéd kialakítása.
Kezdeményezés és a reagálás egyensúlyának megteremtése.
Figyelem összpontosításának kialakítása.
Gesztus és beszédértés fejlesztése
Nem verbális jelzések használata:
figyelmi és válaszadási készség elsajátítása,
játékkészség elsajátítása,
kölcsönösen végzett tevékenységek elsajátítása,
utánzási készség elsajátítása,
hétköznapi kommunikációs készségek elsajátítása.
beszédprodukció fejlesztése:
célok kijelölése önálló szavak szintjén:
- megnevező szavak,
- tagadást kifejező szavak,
- cselekvésre utaló szavak,
- helymeghatározó szavak,
- ismétlődést kifejező szavak,
célok kijelölése kétszavas szinten:
- cselekvést és tárgyat jelölő kifejezések,
- tagadást jelentő kifejezések,
- ismétlődést kifejező kifejezések,
- helymeghatározó kifejezések,
- demonstratív(mutató) kifejezések,
- tulajdonságot jelölő kifejezések,
- birtoklást jelölő kifejezések,
célok kijelölése háromszavas szinten:
- cselekvést jelölő kifejezések,
- helymeghatározó kifejezések,
- ismétlődést kifejező kifejezések,
- tagadást jelentő kifejezések,
- tulajdonságot jelentő kifejezések,
- demonstratív (mutató) kifejezések,
- kiegészítendő kérdések-eldöntendő kérdések.
Mozdul a szó…Akadályozott beszédfejlődésű gyermekek korai intervenciós programja
/Németh S. Erzsébet - Soósné Pintye Mária: Mozdul a szó. Logopédiai Kiadó, Budapest, 2021/
A terápia lépései:
mozgásfejlesztés
testtudat fejlesztése
egyes érzékelési területek fejlesztése
vesztibuláris rendszer fejlesztése
a két testfél mozgásának összerendezése
alapmozgások koordinációjának javítása
téri tájékozódás fejlesztése
mozgás-ritmus-beszéd összerendezése
bizalomerősítő gyakorlatok
beszédfejlesztés
fúvó-szívó, légzőgyakorlatok
artikulációs izmok ügyesítése
ciklizálás
hallási differenciáló-képesség fejlesztése
beszédmegértés fejlesztése
- szókincsfejlesztés
- főnevek
- igék
- melléknevek (színek)
- számnevek
- jelzős szerkezetek
egyszerű mondatalkotás
mozgás-ritmus-beszéd koordinálása
megismerő funkciók fejlesztése
érzékelés, észlelés fejlesztése
figyelem, megfigyelőképesség fejlesztése
emlékezetfejlesztés
gondolkodási funkciók fejlesztése
grafopercepció fejlesztése
/Adorján Katalin: Diszfáziás és megkésett beszédfejlődésű gyermekek terápiája. In: Korai fejlesztés a logopédiában. Művelődési Minisztérium, Budapest, 1988. pp.109./
Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat terápiás váza
-a megkésett beszédfejlődés terápiás foglalkozásaihoz
/A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület és az ELTE Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Logopédiai Szakcsoportja által
2017. november 25-én szervezett konferencián A nyelvi késés terápiájának megújítása a Fővárosi Pedagógiai
Szakszolgálat tagintézményeiben (Szűcs Mária, Dombóvári Ildikó, Molnárné Bogáth Réka, Szabó Katalin, Egresi Erika, Mosányi Emőke) című előadás során készített feljegyzés tartalma/
Alapmozgások ismétlése, egyensúlyi reakciók fejlesztése
Testkép, testfogalom kialakítása, differenciálása
Mozgás-ritmus-beszéd összerendezése
A beszéd motoros feltételeinek kialakítása
Hallási figyelem, beszédfigyelem kialakítása
Szókincs (receptív-expresszív) fejlesztése
Toldalékok megértése, használata
Mondatalkotás kialakítása, mondatértés fejlesztése
Bölcsődei megkésett beszédfejlődés bölcsődei prevenciós csoport foglalkozási váza
/A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület és az ELTE Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Logopédiai Szakcsoportja által
2017. november 25-én szervezett konferencián „Nem lehet elég korán kezdeni…” A preventív logopédiai ellátás bemutatása a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézményében (Molnárné Bogáth Réka) című előadás során készített feljegyzés tartalma/
köszönés (bábbal)
mozgáskoordináció fejlesztése
hallási figyelem fejlesztés
testkép, testfogalom differenciálása, kialakítása
finommotorika fejlesztése
a beszéd motoros feltételeinek kialakítása (hangutánzó szavak, fújógyakorlatok, ízlelés)
beszédértés fejlesztése (gesztusok is)
szókincs bővítése (tárgyak, ellentétek, megtapasztalást-cselekvést jelentő szavak, információ szerzése, funkciók használata)
nyelv és grammatika fejlesztése
szociabilitás fejlesztése (segítségkérés, kapcsolat kialakítása a társakkal)
© Dobos Károly és Kocsis Melinda, www.beszedindulas.hu