A várandóssági hét és a születési súly alapján három kategóriába sorolhatók a koraszülött gyermekek:
érett koraszülött gyermek: aki a 37. várandóssági hét előtt, de legalább 2500 grammal született;
kis súlyú koraszülött gyermek: aki a 37. várandóssági hét előtt és 2500 grammnál kisebb súllyal jött világra;
kis súlyú, időben született gyermek: aki a 37. várandóssági hét után, de 2500 grammnál kisebb súllyal született.
Kimutatták, hogy a koraszülött gyermekek lassabban tanulják meg és alkalmazzák a korai gesztusokat az időre született gyermekekhez képest. A metakommunikációs és a non-verbális jelek használata közötti minőségi különbség növekszik a gyermekek életkorának növekedésével.
A passzív szókincs korai megértése a koraszülött gyermekek esetében lassabban fejlődik (de vannak olyan vizsgálatok is, amelyek nem találnak szignifikáns különbséget a koraszülöttek és az időre született gyermekek csoportjai között a passzív szókincsben – a kutatások között módszertani különbségek vannak).
A 24. hónapban a koraszülött gyermekek aktív szókincse sok esetben elmaradást mutat a neurotipikus gyermekekhez képest, de a kutatási eredmények ebben az esetben is ellentmondásosak.
Több tanulmány beszámol arról, hogy a fogadó és kifejező nyelvi képességek a 24. hónapban csekély mértékben alacsonyabb szinten állnak a koraszülött gyermekeknél.
A legtöbb tanulmány szerint a társuló zavarokkal nem élő korszülött gyermekek 5 évesen a általában elsajátítják az összes vagy csaknem az összes beszédhangot és anyanyelvük legjellemzőbb nyelvtani struktúráját.
A nyelvi zavarokkal élő koraszülött gyermekek aránya 20% és 27% között változik az alkalmazott kutatási módszertől függően, míg ugyanez az érték 10% a neurotipikus gyermekeknél.
Annak ellenére, hogy a kutatási
eredmények sok esetben ellentmondásosak, megállapítható, hogy a
koraszülött gyermekek esetében a nyelvfejlődési zavar
megjelenésének kockázata magas, ezért a minél korábbi, akár 12
hónapos kor előtti logopédiai, gyógypedagógiai konzultáció és
prevenció elkezdése javasolt számukra.
Varga, Z., Szabó, M., & Csépe, V. (2020). Koraszülöttek nyelvi fejlődésének jellemzői, rizikótényezői és a korrigált életkor. Magyar Pszichológiai Szemle, 75(2), 289-314.
Hámori, E. (2012). A csecsemő intencionális viselkedésének és az anyai attribúcióknak a szerepe a korai interakciós minták fejlődésében-koraszülött, Down-szindrómás és atipikusan fejlődő csecsemők esetén= Infant intentionality and maternal attributions in the development of early interacitve patterns in preterm infants, atipically developing infants and infants with Down syndrome. OTKA Kutatási Jelentések| OTKA Research Reports.
Nagy, A., Beke, A. M., Cserjési, R., Gráf, R., & Kalmár, M. (2018). Az extrém kis születési súlyú koraszülöttek fejlődésének követése az óvodáskor végéig a perinatalis szövődmények tükrében. Orvosi hetilap, 159(41), 1672-1679.
Nagy, A., Beke, A. M., Gráf, R., & Kalmár, M. (2017). Extrém kis súlyú koraszülöttek kisgyermekkori fejlődése és a fejlődés háttértényezői. Alkalmazott pszichológia, 17(3), 37-56.
© Dobos Károly és Kocsis Melinda, www.beszedindulas.hu