Az ADHD-ról

A figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD,) ma az egyik leggyakoribb neuropszichiátriai tünetegyüttes. A kutatások szerint a gyerekkori ADHD előfordulása 3-6% a gyermekek körében, mely felnőttkorban ez 2-3%-ra csökken. Az ADHD több fiút érint mint lányt, gyermekkorban az arány 2:1, felnőtt korban 1,6:1. A lányok körében azonban nagyobb arányban van jelen a társuló figyelemzavar.

A lehetséges okokat ma világszerte kutatják, ezek alapján az alábbi okok lehetnek felelősek az ADHD kialakulásáért:

Genetikai tényezők

  • örökölhetőség (76%),

  • ikrek közötti előfordulás (80%),

  • hordozó szülők (85%),

  • genetikai rendellenességhez kapcsolódóan,

  • mintegy 20 genetikai mutációval társulhat.

Környezeti és születéskörüli tényezők

  • koraszülöttség,

  • alacsony születési súly,

  • perinatális szövődmények,

  • anyai dohányzás,

  • deprivált szociális körülmények,

  • kábítószer-használat terhesség alatt.

Az ADHD az alábbi három fő tünet körül alakul ki:

Figyelemzavar

  • Nehézséget okoz a figyelem megtartása, különösen akkor, ha a gyermek számára nem érdekes az adott tevékenység;

  • a gyermek figyelme könnyen terelődik külső ingerek hatására, nehezen tudja kiszűrni, figyelmen kívül hagyni a zavaró külső tényezőket (pl. ha mások beszélgetnek a háttérben, utcai zaj beszűrődése);

  • beszélgetés közben úgy tűnik, mint aki egyáltalán nem figyel, gondolatai elkalandoznak, felszólításra gyakran nem reagál;

  • gyakran kerüli, halogatja azokat a feladatokat, amelyek hosszabb figyelmet igényelnek

Hiperaktivitás

  • Állandóan „pörög”,

  • a monoton, rutinszerű tevékenységektől elfárad, folyamatosan új ingereket, változatosságot igényel,

  • jellemző rá egyfajta nyugtalanság, feszesség, nehezen tud ellazulni,

  • folyton babrál valamivel, mozgatja a lábát, nem tud nyugodtan ülni vagy állni,

  • általában verbálisan is hiperaktív, sokat beszél;

  • tolulnak a gondolatai, de gyakran felesleges dolgokon gondolkodik, nem konstruktív a gondolkodása.

Impulzivitás

  • Hiányzó vagy gyenge önkontroll: nem gondolja át, mielőtt csinál vagy mond valamit,

  • sokat eszik vagy sokat iszik, nem tud mértéket tartani;

  • gyakran kockáztat, gondolkodás nélkül belemegy veszélyes szituációkba;

  • beszéd közben gyakran félbeszakít másokat,

  • indulatait nehezen tartja kordában, nem ritkán dühkitöréssel reagál („felmegy benne a pumpa” egy pillanat alatt).

Egyelőre kevéssé ismert, hogy az ADHD az emberrel veleszületett nyelvi képességet vagy a tanulás során elsajátított nyelvet érinti-e, de több - a tudományos közösség által elfogadott összehasonlító tanulmány - jut arra a következtetésre, hogy maga az ADHD okozhat nyelvi zavart, de a nyelvi zavar megléte nem vezet ADHD kialakulásához.

Az ADHD a következő nyelvfejlődési szempontból fontos  területeken vezethet problémák megjelenéséhez:

  1. végrehajtó funkciók

  2. rövid és hosszú távú munkamemória

  3. szelektív figyelem

  4. a többlépcsős feladatok végrehajtása jutalmazás nélkül


Nyelvfejlődési szempontból a szelektív figyelem hiánya az egyik legfontosabb tényező. A szelektív figyelem bármilyen információ egyik aspektusára összpontosít, a másikat pedig kizárja. A gyermeknek a nyelvtanulás folyamatában képesnek kell lennie arra, hogy szelektíven összpontosítson a fontos nyelvi információkra, és figyelmen kívül hagyja a lényegtelen egyéb információkat (zajok, zörejek, egyéb jelek). Fenn kell tartania ezt a figyelmet, hogy észlelje az összefüggést egy tárgy és egy tulajdonság között a szó tanulási folyamatában. Amikor a nyelv beviteli forrása megváltozik, fejlődik a nyelvi kód (pl. tárgyról képre, képről-szóra), a gyermeknek képesnek kell lennie arra is, hogy koncentráltan újra fókuszálja a figyelmét, hogy elkerülje a fontos információk elvesztését.

Az ADHD-val élő gyermekek 40%-ánál jelentkezik a megkésett beszédfejlődés. Mivel a figyelem hiánya befolyásolhatja szüleinek, társainak és gondozóinak beszéde közben a hangok érzékelését, nehézzé válik a beszédhangok észlelése, a szavak kialakulása, nő a dadogás kialakulásának kockázata is.

Az ADHD nyelvi jelei lehetnek:

  • úgy tűnik, mintha nem hallaná, ha közvetlenül hozzá beszélnek;

  • nehézségei vannak még az egyszerű utasítások gondos végrehajtásában is;

  • még a kérdés befejezése előtt siet válaszolni – gyakran helytelenül;

  • megszakítja a beszélgetéseket vagy közbeszól mások beszélgetésébe;

  • a párbeszéd közbeni beszélő-váltásokra való várakozás nehézségei;

  • bőbeszédűség és önkontroll nélküli, szinte folytonos beszéd; és

  • nehézségek a csendet igénylő játékokban.

Az ADHD négy nyelvi tengelyt érinthet gyermek és serdülőkorban:

  1. késések a beszéd elsajátításában és a nyelv strukturálásában (főleg artikuláció, a fonológia, szókincs és a nyelvhasználat (pragmatika);

  2. hallásfeldolgozási rendellenességek;

  3. rendellenességek a beszédben (beszéd, hang és folyékonyság); és

  4. az olvasás elsajátításával kapcsolatos nyelvi folyamatok hiányosságai valamint az írás és a matematika tanulása

A logopédiai szempontból az ADHD az alábbiakra van hatással:

Késések a beszéd és nyelv elsajátításában

  • késés a beszéd elsajátításában,

  • nagyszámú artikulációs hiba kialakulása,

  • auditív memória hiányosságai, a beszédhangokkal történő manipuláció nehézségei,

  • problémák a ritmussal és a beszéd önkontrolljával.

Zavarok a hallási ingerek feldolgozásában

  • Hiányok a beszédhangok elkülönítésében, az időbeliségben és a hangok társításában szavakká.

A beszéd rendellenességei

  • pragmatikus (beszélt) nyelv és a prozódia (hangsúly, hangerő, ritmus, intenzitás) észlelésének hiánya a beszéd során,

  • a beszélgető partnerek iránti tiszteletlenség, közbeszólás,

  • a beszéd szándékának megértéséhez szükséges jelentős pillanatok elvesztése,

  • rendezetlenség a mondati szórendben, nyelvtani hibák a beszédben,

  • gyakori feledékenység és hosszadalmas beszéd.

Hiányosságok és nehézségek az írott nyelv elsajátítása során

  • az írástanulás lassúsága,

  • késleltetett feldolgozás és helyesírási problémák megjelenése,

  • az írott szövegek értelmezésének és alkotásának nehézségei

  • az írott nyelvi információk megjegyzésének és visszaidézésnek nehézségei.

A kutatások alapján a korai logopédiai beavatkozás csökkenti a fenti tünetek megmaradását a későbbi életkorokban és hozzájárul az ADHD-val élő, vagy hasonló tüneteket mutató gyermekek körében kialakuló dyslexia megelőzéséhez.

Ajánlott irodalom

McInnes A, Humphries T, Hogg- Johnson S, Tannock R (2003). Listening comprehension and working memory are impaired in attention-deficit hyperactivity disorder irrespective of language impairment. Journal of Abnormal Child Psychology. 31(4):427-443

Boada R, Willcutt E, Pennington BF. (2012)Understanding the comorbidity between dyslexia and attention-deficit/ hyperactivity disorder. Topics in Language Disorders. 32(3):264-284

Geurts, H. M., & Embrechts, M. (2008). Language profiles in ASD, SLI, and ADHD. Journal of autism and developmental disorders, 38, 1931-1943.

Hawkins, E., Gathercole, S., Astle, D., Calm Team, & Holmes, J. (2016). Language problems and ADHD symptoms: How specific are the links?. Brain sciences, 6(4), 50.

Helland, W. A., Biringer, E., Helland, T., & Heimann, M. (2012). Exploring language profiles for children with ADHD and children with Asperger syndrome. Journal of Attention Disorders, 16(1), 34-43.

Takács, Á., Kóbor, A., Tárnok, Z., & Csépe, V. (2014). Verbal fluency in children with ADHD: strategy using and temporal properties. Child Neuropsychology, 20(4), 415-429.

American Psychiatric Association. (2013)Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. 5th ed. Washington: American Psychiatric Association