A figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD,) ma az egyik leggyakoribb neuropszichiátriai tünetegyüttes. A kutatások szerint a gyerekkori ADHD előfordulása 3-6% a gyermekek körében, mely felnőttkorban ez 2-3%-ra csökken. Az ADHD több fiút érint mint lányt, gyermekkorban az arány 2:1, felnőtt korban 1,6:1. A lányok körében azonban nagyobb arányban van jelen a társuló figyelemzavar.
A lehetséges okokat ma világszerte kutatják, ezek alapján az alábbi okok lehetnek felelősek az ADHD kialakulásáért:
örökölhetőség (76%),
ikrek közötti előfordulás (80%),
hordozó szülők (85%),
genetikai rendellenességhez kapcsolódóan,
mintegy 20 genetikai mutációval társulhat.
koraszülöttség,
alacsony születési súly,
perinatális szövődmények,
anyai dohányzás,
deprivált szociális körülmények,
kábítószer-használat terhesség alatt.
Nehézséget okoz a figyelem megtartása, különösen akkor, ha a gyermek számára nem érdekes az adott tevékenység;
a gyermek figyelme könnyen terelődik külső ingerek hatására, nehezen tudja kiszűrni, figyelmen kívül hagyni a zavaró külső tényezőket (pl. ha mások beszélgetnek a háttérben, utcai zaj beszűrődése);
beszélgetés közben úgy tűnik, mint aki egyáltalán nem figyel, gondolatai elkalandoznak, felszólításra gyakran nem reagál;
gyakran kerüli, halogatja azokat a feladatokat, amelyek hosszabb figyelmet igényelnek
Állandóan „pörög”,
a monoton, rutinszerű tevékenységektől elfárad, folyamatosan új ingereket, változatosságot igényel,
jellemző rá egyfajta nyugtalanság, feszesség, nehezen tud ellazulni,
folyton babrál valamivel, mozgatja a lábát, nem tud nyugodtan ülni vagy állni,
általában verbálisan is hiperaktív, sokat beszél;
tolulnak a gondolatai, de gyakran felesleges dolgokon gondolkodik, nem konstruktív a gondolkodása.
Hiányzó vagy gyenge önkontroll: nem gondolja át, mielőtt csinál vagy mond valamit,
sokat eszik vagy sokat iszik, nem tud mértéket tartani;
gyakran kockáztat, gondolkodás nélkül belemegy veszélyes szituációkba;
beszéd közben gyakran félbeszakít másokat,
indulatait nehezen tartja kordában, nem ritkán dühkitöréssel reagál („felmegy benne a pumpa” egy pillanat alatt).
Egyelőre kevéssé ismert, hogy az ADHD az emberrel veleszületett nyelvi képességet vagy a tanulás során elsajátított nyelvet érinti-e, de több - a tudományos közösség által elfogadott összehasonlító tanulmány - jut arra a következtetésre, hogy maga az ADHD okozhat nyelvi zavart, de a nyelvi zavar megléte nem vezet ADHD kialakulásához.
Az ADHD a következő nyelvfejlődési szempontból fontos területeken vezethet problémák megjelenéséhez:
végrehajtó funkciók
rövid és hosszú távú munkamemória
szelektív figyelem
a többlépcsős feladatok végrehajtása jutalmazás nélkül
Nyelvfejlődési szempontból a szelektív figyelem hiánya az egyik legfontosabb tényező. A szelektív figyelem bármilyen információ egyik aspektusára összpontosít, a másikat pedig kizárja. A gyermeknek a nyelvtanulás folyamatában képesnek kell lennie arra, hogy szelektíven összpontosítson a fontos nyelvi információkra, és figyelmen kívül hagyja a lényegtelen egyéb információkat (zajok, zörejek, egyéb jelek). Fenn kell tartania ezt a figyelmet, hogy észlelje az összefüggést egy tárgy és egy tulajdonság között a szó tanulási folyamatában. Amikor a nyelv beviteli forrása megváltozik, fejlődik a nyelvi kód (pl. tárgyról képre, képről-szóra), a gyermeknek képesnek kell lennie arra is, hogy koncentráltan újra fókuszálja a figyelmét, hogy elkerülje a fontos információk elvesztését.
Az ADHD-val élő gyermekek 40%-ánál
jelentkezik a megkésett beszédfejlődés. Mivel a figyelem hiánya
befolyásolhatja szüleinek, társainak és gondozóinak beszéde
közben a hangok érzékelését, nehézzé válik a beszédhangok
észlelése, a szavak kialakulása, nő a dadogás kialakulásának
kockázata is.
úgy tűnik, mintha nem hallaná, ha közvetlenül hozzá beszélnek;
nehézségei vannak még az egyszerű utasítások gondos végrehajtásában is;
még a kérdés befejezése előtt siet válaszolni – gyakran helytelenül;
megszakítja a beszélgetéseket vagy közbeszól mások beszélgetésébe;
a párbeszéd közbeni beszélő-váltásokra való várakozás nehézségei;
bőbeszédűség és önkontroll nélküli, szinte folytonos beszéd; és
nehézségek a csendet igénylő játékokban.
késések a beszéd elsajátításában és a nyelv strukturálásában (főleg artikuláció, a fonológia, szókincs és a nyelvhasználat (pragmatika);
hallásfeldolgozási rendellenességek;
rendellenességek a beszédben (beszéd, hang és folyékonyság); és
az olvasás elsajátításával kapcsolatos nyelvi folyamatok hiányosságai valamint az írás és a matematika tanulása
A logopédiai szempontból az ADHD az alábbiakra van hatással:
késés a beszéd elsajátításában,
nagyszámú artikulációs hiba kialakulása,
auditív memória hiányosságai, a beszédhangokkal történő manipuláció nehézségei,
problémák a ritmussal és a beszéd önkontrolljával.
Hiányok a beszédhangok elkülönítésében, az időbeliségben és a hangok társításában szavakká.
pragmatikus (beszélt) nyelv és a prozódia (hangsúly, hangerő, ritmus, intenzitás) észlelésének hiánya a beszéd során,
a beszélgető partnerek iránti tiszteletlenség, közbeszólás,
a beszéd szándékának megértéséhez szükséges jelentős pillanatok elvesztése,
rendezetlenség a mondati szórendben, nyelvtani hibák a beszédben,
gyakori feledékenység és hosszadalmas beszéd.
az írástanulás lassúsága,
késleltetett feldolgozás és helyesírási problémák megjelenése,
az írott szövegek értelmezésének és alkotásának nehézségei
az írott nyelvi információk megjegyzésének és visszaidézésnek nehézségei.
A kutatások alapján a korai logopédiai beavatkozás csökkenti a fenti tünetek megmaradását a későbbi életkorokban és hozzájárul az ADHD-val élő, vagy hasonló tüneteket mutató gyermekek körében kialakuló dyslexia megelőzéséhez.
McInnes A, Humphries T, Hogg- Johnson S, Tannock R (2003). Listening comprehension and working memory are impaired in attention-deficit hyperactivity disorder irrespective of language impairment. Journal of Abnormal Child Psychology. 31(4):427-443
Boada R, Willcutt E, Pennington BF. (2012)Understanding the comorbidity between dyslexia and attention-deficit/ hyperactivity disorder. Topics in Language Disorders. 32(3):264-284
Geurts, H. M., & Embrechts, M. (2008). Language profiles in ASD, SLI, and ADHD. Journal of autism and developmental disorders, 38, 1931-1943.
Hawkins, E., Gathercole, S., Astle, D., Calm Team, & Holmes, J. (2016). Language problems and ADHD symptoms: How specific are the links?. Brain sciences, 6(4), 50.
Helland, W. A., Biringer, E., Helland, T., & Heimann, M. (2012). Exploring language profiles for children with ADHD and children with Asperger syndrome. Journal of Attention Disorders, 16(1), 34-43.
Takács, Á., Kóbor, A., Tárnok, Z., & Csépe, V. (2014). Verbal fluency in children with ADHD: strategy using and temporal properties. Child Neuropsychology, 20(4), 415-429.
American Psychiatric Association. (2013)Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. 5th ed. Washington: American Psychiatric Association
© Dobos Károly és Kocsis Melinda, www.beszedindulas.hu