A szenzoros integráció zavarai

Gyakorlati szempontból a szenzoros integráció az idegrendszernek egy feldolgozási folyamata, melynek során a test által érzékelt ingereket, érzeteket felfogja, rendezi, feldolgozza és lehetővé teszi, hogy testünket az aktuális helyzetnek, szituációknak megfelelően tudjuk használni.

A test több csatornán és rendszeren képes információkat felvenni a környezetből. Ezek az alábbiak:

  • vizuális rendszer (látás),

  • hallórendszer (hallás),

  • tapintó rendszer (érintés),

  • ízlelő rendszer (ízérzés),

  • szagló rendszer (szaglás),

  • proprioceptív rendszer (test helyzetének meghatározása a térben az izmokból érkező jelzések alapján),

  • vesztibuláris rendszer (egyensúly és mozgás),

  • interoceptív rendszer (test belső állapotainak észlelése).

Szenzoros integrációs zavarnak nevezzük azt a tünetegyüttest, amikor a gyermek nem megfelelően képes feldolgozni, integrálni a környezetéből érkező ingereket, ezáltal megváltozik, rendhagyóvá válik a környezet változásaira adott reakciója. Egyes területeken vagy túlreagál az ingerekre (ingerkereső magatartást vesz fel), vagy éppen hárítani kezdi őket (ingerkerülő, hiposzenzitív viselkedést vesz fel). A jelenséget, mely mai napig a kutatások fókuszában áll, először Jean Ayres amerikai gyermekpszichológus írta le az 1970-es években. A szenzoros integrációs zavar fennállása esetén az agy teljesítménygyengüléséről van szó az ingerek feldolgozása során.

Ahogyan Jean Ayres is magyarázta: a szenzoros integrációs zavar olyan, mint az emésztés. Attól, hogy emésztési zavaraink vannak, még nem sérül az emésztőszerv-rendszerünk, egyszerűen bizonyos ételeket nem tud feldolgozni a szervezet. A szenzoros integrációs zavar esetében az agy nem képes a bejövő ingereket helyesen feldolgozni. Helyesen feldolgozott szenzoros ingerek nélkül nehéz a tanulás, a gyermek nem tud megbirkózni a mindennapi feladatokkal és stresszhelyzetekkel.

Okai lehetnek:

  • minimális agyi funkciózavar (MBD),

  • rövidebb oxigénhiányos állapot,

  • császármetszés,

  • vákuumos szülés,

  • ingerszegénység (már akár a prenatális időszakban – sok fekvés),

  • kedvezőtlen ingerkínálat (inkubátor),

  • és az esetek nagy többségében lehet ismeretlen eredetű is a zavar.

A kutatások megállapították:

  • a szenzoros integrációs zavarral rendelkező gyerekeknél valószínűleg nincs valódi sérülés az agyban,

  • a szenzoros integrációs zavar önmagában nem jelent értelmi gyengeséget.

A gyakorlatban a szenzoros integráció bármely területén jelentkező zavar a non-verbális, verbális kommunikáció zavarához, megkésett/akadályozott beszédfejlődéshez vezethet.

A tapintó (taktilis) rendszer zavarai


Alulérzékenység

  • gyakran ütközik másoknak, vagy akár a környezet tárgyainak,

  • magas a fájdalomküszöbe,

  • gyakran tömi az ételt a szájába,

  • sokat nyalogatja a tárgyakat vagy a saját bőrét,

  • nem veszi észre, hogy megérintették,

  • nem tud könnyedén érinteni (ölelni, simogatni),

  • öltözködéskor nem veszi észre a megcsavarodott, gubancos ruhát,

  • hajlamos az önbántalmazásra: önmagát harapja, erős nyomással dörzsöli a testét, csapkodja a fejét a falba, kiságyba, padlóba, csipkedi magát stb.,

  • nem veszi észre ha folyik az orra, valami van az arcán vagy a kezén,

  • mindent megrág,

  • nem érzékeli a személyes teret,

  • figyelmetlenül összeütközik más gyerekekkel,

  • nehezen tartja a helyet a sorban; ütközik másokkal anélkül, hogy észrevenné,

  • kiesik a székből,

  • mindent megérint,

  • szűk ceruzafogást használ

  • erős ceruzanyomással ír,

  • ollóval vágáskor elszakítja a papírt,

  • akaratlanul durva testvérekkel, más gyermekekkel vagy háziállatokkal,

  • piszkolódással járó játékélményeket keres,

  • mindent megdörzsöl,

  • vágyik az érintésre.

Túlérzékenység

  • fokozott érzékenység a hőmérsékletekre (levegő, étel, víz vagy tárgy),

  • viszolyog attól, ha megérintik,

  • bizonyos kinézetű ételek fogyasztását megtagadja,

  • nem viseli el az arc-vagy a hajmosást,

  • nem viseli el a hajvágást,

  • nem viseli el, ha a körmét vágják,

  • csiklandozásra nagyon erősen reagál, visít, hárít,

  • kerüli a piszkolódással járó játékot (pl. homokozót) vagy a kezének beszennyeződését,

  • kerüli az ujjak festését, a szennyeződéseket, a homokot, a mezítelen lábakkal sétálást stb.

  • a bizonyos textíliákat előnyben részesít vagy hárít, ellenáll a cipő vagy zokni viselésének,

  • frusztrálják a ruhavarratok vagy bizonyos textilek,

  • hevesen reagál mások véletlenszerű könnyű érintésére,

  • kerüli a gyengéd érintéseket, például az öleléseket.


Az egyensúlyi (vesztibuláris) rendszer zavarai

A vesztibuláris (egyensúlyi) érzékelési rendszer a mozgás és az egyensúly érzékelésében segít, felhasználja a belső fülben lévő receptorokat, és lehetővé teszi a test számára, hogy tájékozódjon a térben. A vesztibuláris (egyensúlyi) rendszer szorosan kapcsolódik a szemmozgásokhoz és a mozgáskoordinációhoz.

Az egyensúlyi rendszer zavarára utal

A vesztibuláris rendszer működési zavaraira utalhatnak az alábbi – sokszor ellentmondásosnak tűnő- tünetek:

  • gyenge vizuális feldolgozás,

  • gyenge testtudat,

  • gyenge egyensúly,

  • nehézség a test két oldalának integrációjával,

  • hiányok észlelésének nehézsége,

  • gyenge vizuo-motoros képességek,

  • gyenge konstrukciós képességek,

  • a testhelyzetek nehézkes megkülönböztetése (pl. állás, ülés,guggolás,hajlás, kézemelés,lábemelés stb),

  • gyenge, bizonytalan egyensúly,

  • nehézségek a fejtartás irányának észlelésében (fel-le, oldalra, jobbra-balra, előre-hátra),

  • mozgásos műveletek gyenge kivitelezése.

Alulérzékenység esetén

  • állandóan mozgásban ideértve az ugrálást, forgást, ringást, mászást,

  • gyakran vágyik mozgásra, rövid ideig van nyugalomban,

  • forgató, ringató vagy forgó mozgásokra vágyik,

  • gyenge az egyensúlya az egyenetlen felületeken,

  • folyamatosan izgul, stresszes,

  • fokozottan figyel a forgó tárgyakra vagy a ventillátorokra,

  • leblokkol vagy elszalad közösségi vagy csoportos környezetben, vagy szabadban vagy nagy nyílt területen, például bevásárlóközpontokban,

  • nehéz fenntartani a folyamatos figyelmét,

  • impulzív, hirtelen mozgások jellemzik,

  • szeret fejjel lefelé lenni,

  • szereti a forgást,

  • ülve előre-hátra ringatózik,

  • rossz a testtartása,

  • gyenge a mozgáskoordinációja,

  • gyenge a motoros tervezése,

  • ahhoz, hogy figyelni tudjon, mozgásra van szüksége,

  • gyakran elesik,

  • általános ügyetlenség jellemzi,

  • gyenge az egyensúlya

  • gyenge a figyelme.

Túlérzékenység esetén

A vesztibuláris rendszer túlérzékenységére utal:

  • ingatag a járása,

  • hamar elszédül,

  • ellenáll az olyan mozgási tevékenységeknek, mint a hinta, csúszda, lift vagy mozgólépcső,

  • fél az instabil felületektől,

  • képtelen elviselni a toló mozgásokat,

  • képtelen elviselni az oldalirányú mozgásokat,

  • mozgó járművekben könnyen beteg lesz (szédül, hányingere lesz),

  • kerüli a hintákat és a csúszdákat,

  • „ragaszkodónak” tűnik,

  • nem hajlandó elmozdulni a földről (azaz ugró vagy ugráló tevékenységeket kerüli),

  • félelme van az egyensúlyt igénylő tevékenységektől,

  • félelme van a lejtőkön

  • félelme van a liftben vagy a mozgólépcsőn,

  • nem szereti a forgó mozdulatokat,

  • kerüli az üldözős játékokat (fogócska, kidobó),

  • fél a magasságtól,

  • pörgő tárgyak nézésekor hányingere lesz,

  • rossz a testtartása,

  • könnyen kifárad,

  • gyenge a mozgáskoordinációja,

  • alacsony az izomtónusa,

  • gyenge a motoros tervezése,

  • általános ügyetlenség jellemzi

  • gyenge a figyelme.

A látó (vizuális) rendszer zavarai

Alulérzékenység esetén:

  • vonzódik a forgó tárgyakhoz,

  • nehézségei vannak a vizuális érzékeléssel,

  • nehézségei vannak szem-kéz koordinációval (pl. rajzolás, csippentés, konstrukciós játékok),

  • a kezét a szemhéjai elé rakja vagy szorítja, hogy villogó fényeket láthasson,

  • összeszorítja vagy összenyomja a szemhéjait,

  • összecsapja a kezét vagy a tárgyakat a szeme előtt.


Túlérzékenység esetén:

  • féleleme van az erős fényektől,

  • nem képes elviselni bizonyos megvilágításokat, például a fénycsöveket,

  • a fényviszonyok hirtelen megváltozása nagyon zavarja, vagy leblokkol, vagy stresszes lesz,

  • az erős vagy villogó fények frusztrálják,

  • a színes fények „bántják” a szemét,

  • erős fényben fejfájásra panaszkodik,

  • szorong a fényforrások közelében,

  • fényérzékeny,

  • érzékeny bizonyos színekre,

  • zavarják a rendetlen, kaotikus terek,

  • kerüli a szemkontaktust.


A halló (auditív) rendszer zavarai

A hallórendszer érzékelő sejtjei a belső fülben helyezkednek el, és felelősek a hanghullámoktól származó rezgések fogadásáért és a központi idegrendszerbe való továbbításáért (továbbítja a hangfrekvenciát, valamint a hang időtartamát és intenzitását, irányát). Ez a rendszer felelős a zajok és zörejek minőségi elkülönítéséért, az emberi beszéd meghallásáért, a beszéd hangjainak megtanulásáért.

Alulérzékenység esetén:

  • úgy tűnik, mintha a gyermek nem ismerné fel az egyes jellegzetes hangokat (autó, csengő),

  • füléhez tartja a rádió hangszóróit,

  • nem reagál az éles, hirtelen hangokra (pl. riasztó, csengő),

  • különös hangokat ad ki váratlan időpontokban vagy gyakran,

  • mások hangjait utánozza,

  • magával beszél,

  • nehezen ismeri fel a gyakori hangokat (pl. anya hangja, apa hangja), különösen zajos környezetben,

  • magában dúdol, csak azért, hogy hallja a dúdolás hangját.

Túlérzékenység esetén:

  • könnyen megijed a váratlan hangoktól,

  • nem szereti a zajos helyeket (játszótér, óvoda, pályaudvar, bolt),

  • túlságosan érzékeny a rádiók hangszóróira,

  • fél a hangszóróktól,

  • elhallgattat másokat, vagy másokat kér, hogy hagyják abba a beszélgetést,

  • fülén tartja a kezét,

  • érzékeny bizonyos hangokra, például a fűnyírókra vagy a hűtőszekrény zümmögésére,

  • a hangok és a háttérzaj könnyen elvonja a figyelmét,

  • magában dúdol, zümmög a háttérzaj elhallgattatásához.


A proprioceptív rendszer zavarai

A proprioceptív rendszer segítségével ismeri fel a test saját térbeli helyzetét; az ízületekből, az inakból és izmokból érkező belső érzeteket felhasználva egy belső visszacsatolási rendszer segítségével térbeli válaszokat hoz létre. A test több visszajelzést kap az aktív izmoktól, mint a passzívaktól. Ez az érzékszervi rendszer lehetővé teszi a test számára, hogy automatikusan reagáljon az erő és a nyomás változásaira adott testmozgások és tárgyak manipulációja esetén.

A propriocepctív rendszerhez kapcsolódik a motoros tervezés, mely által a gyermekek képesek megtervezni és végrehajtani a mozgásos feladatokat. Lehetővé teszi számukra, hogy felhasználják az érzékszervi jeleket és összehangolják az alapinformációkat a megfelelő mozgáshoz, például a beszédhez.

Alulérzékenység esetén

  • erős a ceruzanyomása színezéskor,

  • nem tud aludni, ha nem ölelik át vagy nem ringatják,

  • embereknek vagy tárgyaknak ütközik,

  • agresszívnek tűnik,

  • csikorgatja a fogait,

  • lábujjakon jár,

  • rágcsálja a ceruzákat, ruhákat, ujjait, játékait stb,

  • előnyben részesíti a ropogós vagy rágós ételeket,

  • színezés közben töri a ceruzát vagy zsírkrétát,

  • csíp, harap, rúg vagy fejbe ver másokat,

  • nehézségei vannak finommozgásokkal,

  • gyakran nem tudja, hol van,

  • topogva jár,

  • gyakori elesik,

  • általános ügyetlenség jellemzi,

  • gyenge egyensúlya,

  • folyamatosan mozog és ficánkol,

  • gyenge a figyelme.


Túlérzékenység esetén 

  • a ceruzanyomása gyenge színezés közben,

  • a lágy vagy pürés ételeket kedveli,

  • letargikusnak tűnik,

  • gyakran ütközik embereknek vagy tárgyaknak,

  • rossz a testtartása, összezuhanva ül a széken,

  • képtelen egyenesen ülni asztali munka közben,

  • munka közben lehajtott fejjel pihen,

  • gyakran nem tudja, hol van,

  • gyakran elesik,

  • általános ügyetlenség jellemzi,

  • gyenge az egyensúlya,

  • gyenge a testtudata,

  • gyenge a figyelme.


A kétoldali mozgáskoordináció (bilaterális integráció) zavarai

Azt a képességet jelenti, amelynek segítségével a test mindkét oldalát és annak végtagjait egyszerre, kontrolláltan és szervezetten használjuk, hangoljuk össze.

A kétoldalú koordináció magában foglalja mindkét oldal használatát ugyanarra a cselekvésre (pl. nagy labda dobása), a váltakozó mozgásokat (kúszás, mászás, járás) és / vagy mindkét oldalon különböző, aszimmetrikus mozgásokat (pl. ollóval vágás). A bilaterális integráció az élet első hónapjaiban kezd kialakulni, akkor, amikor a gyermek mindkét kezét testének közepére viszi, hogy felfedezze az ujjait; később elkezdi használni az egyik kezét egy tárgy megtartásához, míg a másik keze a tárgyat mozgatja vagy használja.

A kétoldalú koordináció szimmetrikus, reciprok és aszimmetrikus mozgásokra bontható:

szimmetrikus mozdulatok

Mindkét kéz és / vagy láb ugyanazt a mozgást végzi. Ilyen például a taps, a játékok széthúzása és az ugrás. A test mindkét oldala együtt dolgozik ugyanazon mozgás végrehajtásán.

.

reciprok mozgások

A test ritmikus mozgással, de külön, koordináltan használja a test mindkét oldalát. Ez magában foglalja a kúszást, a sétát, a biciklizést és az úszást.


asszimmetrikus mozgások

Nagyon hasonlítanak a reciprok mozgásokhoz, vagyis a test mindkét oldala együtt dolgozik, de mindkét oldal külön feladatokat lát el, az egyik oldal vezet, a másik oldal pedig támogat/segít. Ilyen mozgások például a papírvágás, a varrás, a hangszeren való játék és a cipő megkötése.

A gyermek (és felnőtt), akinek a kétoldali koordinációja gyenge:

  • nem vagy keveset kúszott, mászott csecsemőként,

  • nehezen tájékozódik a saját testén,

  • gyengék a motoros koordinációs képességei, gyakran megbotlik és elakad, vagy ügyetlen a sport és az aktív játékok terén. Úgy tűnhet, hogy „két bal lába" van,

  • gyengék a finommotorikai képességei és nehézségei vannak olyan eszközök használatában, mint az evőeszközök, a ceruzák vagy a fésű,

  • nehezen tudja használni az egyik lábát a másik segítésében olyan feladatok során, mint például a labda rúgása, a papír stabil rögzítése írás vagy vágás közben,

  • problémája van mindkét kéz zökkenőmentes, váltakozó használatával, például amikor ritmikus hangszereket ütnek össze a zenei ütem megtartása céljából (mérő vagy egyéb ütem),

  • négy éves korig nem alakul ki megalapozott kézpreferenciája. Bármelyik kezét használhatja írásra és rajzolásra, vagy a kanalat, ollót, ceruzát egyik kezéből a másikra válthatja,

  • kerüli a testközépvonal átlépését. A vízszintes vonal festése közben egyik kézből a másikba adhatja az ecsetet, vagy gondot okozhat, a kezével megérinteni az ellentétes vállát,

  • nehezen viseli a szervezettséget és a strukturált tevékenységeket.

Amennyiben test két oldalának integrációja túllép a szenzoros integrációs nehézség tünetein, fejlődési koordinációs rendellenesség (Developmental Coordination Disorder – DCD) alakulhat ki. Ennek eredményeként mozgáskoordinációs nehézségek zavarják a gyermeket a mindennapi feladatok ellátásában, hatással vannak a nyelv fejlődésére, a tanulmányi eredményekre is.

A DCD-vel élő gyermekek különféle területeken tapasztalhatnak nehézségeket, míg mások csak bizonyos területeken. Amennyiben minden egészségügyi, orvosi okot kizártak a háttérből, az alábbi tünetek utalhatnak fejlődési koordinációs nehézségre:

  • ügyetlenek vagy furcsák a mozdulatai a kortársakhoz képest (pl. lassan és nehézkesen fut, vagy ügyetlenül tartja az ollót).

  • Gyenge testtudata: problémába ütközik a távolság meghatározása önmaguk és a környezet tárgyai között, ennek következtében tárgyakba ütközik vagy feldönti őket; behatol mások személyes terébe anélkül, hogy ezt felismerné.

  • Nagymozgásainak fejlődésében nehézség vagy késés mutatkozik (pl. futás, ugrás, ugrálás, gömbfogás, mászás);

  • finommozgásai szintén ügyetlenek vagy kialakulásuk késik (pl. kézírás, gombolás, cipzár használata, gyöngyfűzés, cipőfűző kötése).

  • Eltérés mutatkozhat a motoros képességek és más területek képességeinek fejlettsége között. Például az értelmi és nyelvi készségek meglehetősen erősek lehetnek, miközben a motoros készségek kialakulása késik vagy fejletlen.

  • Mozgástervezési nehézségei lehetnek, például a fizikai mozgások sorrendben történő megtervezése és kivitelezése során (beszéd), vagy nehézségei vannak a soron következő mozgásra emlékezés során (pl. tánc, beszéd).

  • Új mozgáskészségek elsajátításának nehézségei jelentkezhetnek: annak ellenére, hogy egy környezetben (pl. iskolában) megtanult egy mozgást (pl. írás), annak kivitelezése más környezetben (pl. otthon) nehézséget okozhat. Emiatt a gyermeket újra meg kell tanítani a feladatra minden környezetben.

  • Nehézségei vannak olyan tevékenységekkel, amelyek állandó asszimmetrikus koordinációt igényelnek a két testfél között (pl. tollaslabda, tenisz).

  • Nehézségei vannak olyan tevékenységekkel, amelyek a test mindkét oldalának összehangolt használatát igénylik (pl. ollóval vágás, futás);

  • csökkent egyensúlyi és testtartás-szabályozási képességei vannak (például bizonytalan a lépcső használata közben vagy öltözködés közben);

  • életkorához képest csökkent erőnlét és állóképesség jellemzi, hamar kifárad;

  • minden mozgására a lassúság jellemző.

  • Kézírása nehézkes, rendezetlen, nem szeret írni.

  • Nehézségei vannak az iskolapad, az iskolatáska, a házi feladatok vagy akár az oldalon lévő hely megszervezésében.

  • Hiányozhat az érdeklődés / motiváció a fizikai aktivitás iránt.

  • Kerülheti a kortársakkal való társasági életet, vagy nem vesz részt a mozgásos játékokban (pl. a játszótéren) a kudarctól való félelem miatt;

  • könnyen válik csalódottá bármilyen mozgáskoordinációs feladat elvégzése során.

  • Könnyen elterelhető a figyelme;

  • csökkent önértékelés jellemzi.

  • Hajlamos arra, hogy fiatalabb gyerekeket keressen játékra, mivel képességeik hasonló szintűek, és magabiztosabbnak érzik magukat a velük való játékban.

  • Panaszkodhat, hogy „ez túl nehéz” vagy „nem tudom megcsinálni”, ha motoros tevékenységekre akarják megtanítani.

  • Ellenállhat a mozgáskoordinációs feladatok végrehajtásának (pl.új betűk írásának tanulása, új mozgásformák – roller, biciklizés úszás, labdajátékok - elsajátítása, mivel ezek új helyzeteket / feladatokat jelentenek, amelyek újratervezést és új mozgások tanulását igénylik.